Salam,

Sambung dari lintasan hati saya dalam blog sebelum ni...
Masa YDP atau SU Daerah mengisi jadual RJIM2 tu, ada tak timbul rasa pertanggungjawaban bila melihat pencapaian RJIM 2 yang berwarna merah : ”belum ada perancangan”?

Kalau ada rasa bersalah tu, sekurang-kurangnya saya tak bersendirian. Pada hari Muzakarah tu, saya rasa tak selesa bila disoal oleh Hj Nahar, ”Pulau Pinang kenapa score KPI TPSM 1.1.4.3 warna merah ni?” Saya ni jenis tak reti nak beri excuse walaupun sebenarnya TPSM tak beri tumpuan kepada modul kepimpinan kerana setiap bulan ada daurah nuqaba. Saya hanya senyum walaupun rasa malu tidak dapat memberi alasan. ”Yang penting, kutip pengajaran-pengajaran muzakarah ni bawa balik ke Pulau Pinang.” bisik hati saya.

Yang saya kureng senang sikit tu, banding dengan negeri-negeri lain, boleh pulak dapat warna biru ( bermaksud, sedang berjalan belum capai sasaran lagi). Maknanya, mesti ada yang tak kena pada penggerak JIM Pulau Pinang ni. Balik ni, saya akan adakan siri mini muzakarah dengan penggerak JIM mengikut KRA. Mula dengan KRA Tarbiah dan Pembangunan Sumber Manusia. Sebab TPSM ni asas kepada sokongan massa.

Kemudian saya nak tengok pelapis pulak, ke mana hala tuju KRJ, Belia dan IPT. Banyak sangat jaringan (score) berwarna merah ni!! Satu lagi KPI yang tak bergerak lagi ialah Media dan Penempatan Strategik.

Pengharapan saya ialah, semoga penggerak JIM Negeri dan Daerah dapat bersabar dengan saya untuk melepasi siri mengodit KRA-KRA ini. Insya Allah, saya yakin kalau kita teliti bersama pencapaian-pencapaian RJIM 2 ini bukan sahaja kita dapat tanam budaya merancang malahan pendekatan merancang songsang mampu dikikis buang.

Posted by JIM PULAU PINANG Wednesday, July 22, 2009

0 comments

Post a Comment