Baru-baru ni, saya hadir kuliah yang disampaikan oleh ustaz Sobri Saad.

Masya Allah! Pengisian yang disampaikan oleh ustaz memang terasa di kalbu.
Rupa-rupanya baru saya faham kenapa usrah lesu, kenapa ahli JIM tak meningkat, kenapa sebahagian kita bersikap ‘sejuk’ untuk hadir program-program tarbiah. Apakah fenomena kelesuan dakwah fardiah ada penawarnya? Adakah di sana jawapan kepada ‘kekeringan’ jiwa para penggerak dakwah di Pulau Pinang.?

YA! Ibarat sabda Nabi s.a.w., bagi setiap penyakit, Allah jadikan ada penawarnya kecuali maut. Begitu juga penyakit ‘futur’ dalam hati, pasti ada ubatnya. Ustaz Sobri menyarankan bangun awal pada satu per tiga malam yang terakhir. Solat dua rakaat dengan hati penuh perhambaan mengadap Sang Pencipta.

Susuli dengan merenung ayat-ayat al Quran. Biarlah hati dapat merasai seolah-olah Allah yang menurunkan arahan / peringatan kepada kita. Bila baca ayat ancaman siksaan azab, doalah agar Allah lindungi kita. Ayat-ayat janji syurga harus memotivasikan kita lantas mohonlah agar Allah kurniakan kepada kita rahmat Nya.

Seterusnya, ustaz pesan supaya berzikir samada bertahmid, bertasbih, bertakbir atau ”La ilaha illa Allah” berulangkali. Yang penting hati kena hadir dan tawadhu dengan keagungan ilahi. Seharusnya ini membuahkan rasa insaf dan bersalah dengan dosa-dosa yang kita lakukan. Ikutilah wirid dengan istighfar rasa kesal atas tergamaknya kita mendurhakai Allah Pencipta Sekalian Alam.

Akhirnya, ustaz memperingatkan kita tentang kehebatan doa. Orang mukmin yang berdoa sentiasa berada di puncak mindanya. Doa juga adalah senjata oang mukmin. Doalah dengan rendah hati. Di hening subuh, sudah tentu bisikan doa disambut oleh Allah. Tiada hijab ketika itu. Doakan untuk diri, kaum keluarga dan juga untuk sahabat dan jamaah.

Ini satu proses tazkiah hati yang cukup berkesan. Hubungan dengan Allah lebih dekat dan saya yakin sekiranya ini menjadi amalan yang konsisten, nescaya kita melayakkan pertolongan Allah kepada perjuangan menegakkan syariah Allah.

Posted by JIM PULAU PINANG Saturday, May 2, 2009

0 comments

Post a Comment