Salam,

Pada hari Rabu yang lalu 17hb, saya menerima panggilan telefon dari nombor yang tak saya kenali, ”Ini Encik Jamaluddin ke? ..Saya Sulaiman dari Institusi Kemajuan Belia Negara (IKBN), Bukit Mertajam…”

Beliau mendapat nombor telefon bimbit saya dari YDP ABIM P Pinang, Ustaz Zayd. Jazakallahu khairan, Ustaz Zayd. “Kami ada pelatih-pelatih …depa ni ada yang tak solat….akhlaq pun tak berapa elok..” . Fahamlah maksudnya, pelatih-pelatih ni perlukan motivasi rohani. Dalam kepala saya, tak ada yang terlintas di fikiran saya melainkan program KBM.

Bukan sahaja En.Sulaiman mahukan suntikan dari JIM malahan juga dari ABIM. Inilah untungnya penglibatan JIM di dalam FORUM NGO Islam P. Pinang. Saya tak berlengah terus beri alamat dan nombor faks pejabat JIM kepadanya. ”Nanti saya jemput JIM ke mesyuarat IKBN”, ujarnya. Ini peluang JIM menembusi IKBN

Mereka di luar sana tercari-cari suluhan nur hidayah dalam kegelapan. Mudah-mudahan JIM P Pinang dapat memberi yang terbaik. Ya, semua ahli JIM mesti berikan yang terbaik apabila berkhidmat kepada masyarakat. Pendekata delivery JIM mesti kemas dan indah. Tak kemas kalau hati tak bersungguh dan ikhlas. Tak indah kalau fikrah Islam tak terserlah.

Bila masyarakat melihat performance kita meyakinkan. Produk dakwah kita relevant. Barulah mereka mudah menerima kita. Bila mereka terima kita, mereka serah kepercayaan kepada dakwah dan fikrah kita. Senanglah kita membungkah kehinaan nafsu dan dunia keluar dari hati mereka. Mudahlah kita mengisi aqidah salimah ke dalam jiwa-jiwa insan.

Saya pasti pasukan KBM Pulau Pinang bersedia dipanggil untuk menyentuh hati-hati mereka. Namun, apakah cukup dengan relung belia pelatih sahaja. Bagaimana dengan ayah ibu mereka? Bagaimana dengan kemelut Mat Rempit dan gejala bohsia? Tak kurang kes-kes rumah tangga keluarga muda yang pendek umur. Ramai yang perlu santunan dakwah kita. Mereka tidak tahu kelambu yang mereka diami terbakar dan semakin mengancam mereka. Banyak peluang-peluang perkhidmatan yang boleh kita sumbangkan di luar sana.

Persoalannya, samada kita sanggup ke tidak memacu JIM menerobos masyarakat.
Ya Allah! Ampunilah dosa-dosa kami dan Engkau terimalah usaha kecil ini sebagai titik-titik awal pengenalan dakwah kami. Moga-moga mereka nanti menjadi penyokong dan pendokong fikrah yang mulia ini.

Amiin, ya rabbal alamin.

Posted by JIM PULAU PINANG Monday, June 29, 2009

0 comments

Post a Comment