Salam,

Apabila membaca kertas kerja PERKASA 2009, saya tak memikir panjang untuk menyertainya sebagai fasilitator. Ya, saya prihatin untuk kelestarian kepemimpinan JIM ni. Tapi, nak dapat peserta muda ni, jenuh juga…Dalam sasaran saya, nama-nama pemimpin muda JIM Pulau Pinang ialah Ikhwan Mansor, Ust Nik Aufa dan isteri, Hafiz Kassim dan Khadijah, Shahidan, Yusri Yaakob (dah pindah), Salahuddin, Zabri, Azrul, Syed Faizal dan beberapa ahli JIM yang lain.

Tak semua yg dapat sertai PERKASA, namun mereka ni pasti akan melalui proses tarbiyah dan kerja amal jama’i. Mudah-mudahan ini dapat mematangkan mereka menjadi pemimpin organisasi nanti. Yang hadir ke perkhemahan peringkat nasional PERKASA tahun ini ialah anak usrah Yusni; Izuan, peguam muda; Sofee, Khaizul dari JIM SPT, Shazwani, Sharifah Shafiah, Nor Azlina, Ummi Hafizah dan Shahidan Saad.

Saya dan anak saya Aiman bersama Kak Mar Ketua Wanita JIM, menemani 4 org puteri P.Pinang ke PERKASA. Saya agak ralat apabila terpaksa menunggu sehingga 7.15 ptg baru boleh bertolak ke Dusun Eco Resort Bentong. Itu permulaan kepada ’pengembaraan’ kami. Kami tiba di jalan keluar Lebuh Raya ke Kuala Kubu Baru pada pukul 11 mlm. Saya terus memandu ke sana tanpa perasan jalan ke Lebuh Raya Karak ialah melalui Batang Kali.

Itu la.. Lain kali ikut jalan biasa.

Sampai di Kuala Kubu Baru, jam pukul 11.30mlm terus meluncur naik bukit. Nampak milestone di pinggir jalan bertulis ”Kuala Lipis 109km”. Rupa-rupanya kami berada di banjaran Titiwangsa! Di tengah-tengah malam menyusuri jalan curam dan bengkang bengkok rasa macam menuju ke tempat yang tiada penghujung. ”Dah silap jalan, ni..” bisik saya kepada Aiman. Hati saya sebenarnya, kecut juga! Tapi saja tak tunjuk. Nanti ’histeria’ pulak penumpang di belakang!

”Terus je ke Bukit Fraser..” desak hati saya. Tengah–tengah malam buta ni, saya rasa tak selamat untuk teruskan ke Bentong. Pendakian dengan kereta MPV saya terasa perlahan pulak. 7 km lagi nak tiba di kemuncak Bukit Fraser mengambil 30 minit. Saya tawakkal kepada Allah kerana kunjungan kami tidak dirancang, tapi kami perlukan tempat bermalam. Kalau tak, jenuh kena turun menyusur dalam kegelapan ke Bentong..!


Kuarters Polis pun jadi la..

Saya mencari hotel-hotel yang ada. Seperti yang saya jangka, hotel tiada kosong. Saya buat muka kesian pun, pegawai hotel buat dek.. je. Tengah-tengah malam terserempak pemuda-pemuda Melayu lepak di tepi jalan. Rupa-rupanya depa ni kakitangan polis.

Saya menceritakan masalah saya. Pemuda tu angguk mengerti. ”ya..ya..”. Rupa-rupanya dah biasa berjumpa dengan pengunjung sesat yang macam kami ni! Pendek cerita, kami dibawa ke rumah kuarters polis. ”Seratus ringgit, ok?” tanya pemuda tu. Saya, lebih dari OK la tu.. Alhamdulillah dapat tempat bermalam. Elok-elok 7 buah katil pulak tu! Tiada perasaan yang lebih sesuai selain rasa syukur kepada Allah. Semua kami selamat. Dapat tempat tidur selesa.

Pukul 1.00 pagi terima SMS dari Kem Komanden Ir Zairul. ”Anta kat mana sekarang ni?”


bersambung.....................


Posted by JIM PULAU PINANG Thursday, June 11, 2009

0 comments

Post a Comment