Salam,

Pendek cerita, kami turun ikut jalan terus ke Bentong. Akhirnya pukul 10.30 pagi kami tiba. Lega rasanya, dapat temui sahabat-sahabat! Saya disambut mesra oleh AJK Pusat. ”Macamana boleh sesat?”, soalan yang common kepada kami. Tanpa menunggu lama, puteri PERKASA P Pinang terus sertai kumpulan. Masa kami tiba peserta PERKASA sedang melalui explorace berhalangan. 4 pasukan wanita dan 4 pasukan lelaki bersaing. Siapa yang paling banyak menyiapkan tugasan checkpoint dan selesai halangan-halangan fizikal, merekalah paling banyak markah.

Saya dan AJK Pusat ditugaskan sebagai fasilitator. Setiap fasilitator diberi tugasan sebagai mentor kepada kumpulan-kumpulan. Saya, saudara Nahar dan Hj Azmi YDP Melaka menjadi mentor kepada kumpulan keempat, Al-Fateh. Tepat pukul 12 tengahari semua 8 kumpulan diberi 4 periuk, 4 senduk, 8 ekor ayam, kicap, bawang dan rempah-rempah. Tugas mereka ialah sediakan masakan lauk makan tengahari. Gelagat peserta muda ni memang lucu. Macam-macam jenama masakan yang saya belajar. Serbuk kurma digaul dengan serbuk kari dan diserikan dengan kicap secukup rasa....KURMARICAP!

”Apa yang penting...?”, teriak Tok Penghulu, Hanuar dari Melaka. ”Kerje..sama!” Sahutan semangat oleh para peserta. Petangnya, para peserta diberi motivasi mengenai kerja berkumpulan, pentingnya kepemimipinan dan apa lesson learned semasa aktiviti pagi tadi. Saudara Hafiz dan KK, Ir Zairul mengendalikan program dengan baik. Setiap wakil kumpulan memberi pandangan mereka. Kumpulan akhawat berjaya mewujudkan kerja berpasukan melampaui kumpulan masing-masing. Mereka sanggup kongsi periuk, ayam dan bahan-bahan yang diberi untuk masak gulai kari ayam. Rasanya memang macam mak saya masak.

”Semalam apa programnya?”, tanya saya kepada Shahidan. ”Oo.. pengisian best dari Presiden.” Presiden pesan kuasai ilmu-ilmu Islami. ”..semasa zaman pelajar di UK, ana habiskan membaca tafsir Ibnu Kathir, satu kitab hadith Muslim/Bukhari dan kitab sirah Ibnu Hisham...”. Masya Allah! Hebat akhi Zaid ni! Memang layak jadi pemimpin. Cabaran kepada peserta-peserta muda.Sedikit kesal terlepas sessi ucapan Presiden semalam.

Julat umur peserta PERKASA 2009 ni ialah antara 21 hingga 35 tahun. Majoriti umur peserta ialah di bawah 30 tahun. Selepas solat jamak maghrib dan isya, kami dihidangkan bermacam-macam persembahan kumpulan yang bertemakan kepimpinan, kerja berpasukan dan perjuangan. Persembahan cukup kreatif, lucu dan asli. Tak gering gusi saya melihat gelagat pelakon-pelakon muda ni. Ada narrator yang boleh rewind lakonan. Satu kumpulan berjaya memainkan watak ayam bandar, ayam kampung dan ayam herba. Semua berjaya mengajak hadirin berfikir dan mengambil pengajaran.

Malam tu, JKP cuba buat sedikit kejutan dengan ’mencolek’ Presiden dan Timbalannya. Nak uji reaksi spontan dan amal jamai ketua-ketua kumpulan. Alhamdulillah, mereka bermesyuarat dan mengatur langkah untuk mencari Presiden. Penganjur berpuas hati lantas meneruskan acara ’war game’.

”Alamak! Tidur pukul 1 pagi laa kita..!” Peluru-pelurunya belon diisi air sebanyak 80 biji satu kumpulan. Permainannya bermula lambat, sebab peserta ambil masa lama sangat untuk berbincang strategi. Ketua-ketua kumpulan ditawan siap-siap. Siapa yang dapat selamatkan kembali ketuanya dari tawanan , dikira menang. Pendeknya, mereka bertempur dalam kegelapan, penuh hati2 supaya tak hilang tawanan dan tak ramai yang ’syahid’.

Esoknya, dua pentazkirah dalam satu kuliah subuh. Pengisian dan Wan Am dan Dr Zulfaqar memang ’power’. Senaman pagi kreatif disusuli dengan senaman perut. Acara yang ditunggu-tunggu ialah acara bolasepak dalam air bersama-sama ahli JKP dan YDP. Akhawat pun teringin tapi mereka berlawan di gelanggang ’net ball’.

PERKASA kali ini memang bertepatan dengan aspek kritikal dalam kesinambungan kepimpinan JIM, iaitu penyediaan pimpinan Gen-Y. Suasana ukhuwah mudah terjalin walaupun saya hanya sempat sehari semalam dengan ahli JKP, YDP dan sebahagian para peserta muda-muda ni.

Harapan saya, dengan tips-tips, lesson learned dan bimbingan dari PERKASA ini pemuda-pemudi JIM dapat meningkatkan lagi komitmen, tingkatkan amal, banyakkan ilmu dan impian kita untuk merubah dunia akan dapat terus direncanakan dengan baik dan saksama.

Posted by JIM PULAU PINANG Sunday, June 21, 2009

0 comments

Post a Comment