Salam,

“We must hold a PC (Press Conference) this time…!”. Ungkapan Saudara Ong, koordinator Wilayah Utara MAFREL. Saya dengan berat hati mengangguk sahaja. Ya, pada misi pemantauan MAFREL di Bukit Selambau, kita tak sempat buat PC. Kali ni, di Penanti tak boleh menanti lagi...

Teks kenyataan akhbar, saya deraf dulu. Bukan reti pun...ikut sample kenyataan MAFREL yang dulu-dulu punya. Main redah je..lagi pun Tuan Syed Ibrahim , pengerusi MAFREL akan ulas dan edit. Teks dah siap, saudara Ong emel pada saya senarai akhbar sebanyak 18 semuanya. Patut-patut setiausaha Yusfizal la yang faks ni..Tapi, tak pa, lah! Kat rumah ada mesin faks, guna je lah. Saya faks dan tawakkal.

Tanggal 18hb Mei. Kami bergegas ke Pusat Operasi MAFREL Bukit Indera Muda sebab dah masuk maghrib dah ni. Tak ada siapa lagi di sana walau pun dah buka pejabat. Cepat-cepat naikkan banner MAFREL untuk backdrop. Saya dan Ong kemas bilik untuk menerima tetamu wartawan yang bakal mengunjungi nanti. Selepas solat, yang mula-mula sampai ialah jurukamera STAR.

”I’m sorry, I have to rush to another PC by calon bebas” Jadi, dia hanya ambil gambar sahaja. Lepas tu, mai pulak wartawan-wartawan lain. Saya kira satu persatu STAR, Bernama(Astro Awani), Oriental Daily, Nanyang, Kwong Wah, China Post, Utusan Melayu, Sinar Harian dan Malaysiakini. Sambutan dari media agak memberangsangkan kerana jarang2 MAFREL menerima kehadiran wartawan yg ramai.

Malam tu, saya dan rakan-rakan MAFREL, termasuk Dr Hashimah macam superstar! Pinau biji mata kami dek oleh camera flash yang bertalu-talu. Saya kira malam tu, sidang akhbar MAFREL berjaya menarik perhatian masyarakat kerana mendapat liputan akhbar on-line malaysiakini, Bernama dan Astro Awani. Akhbar Cina dan Sinar Harian pun tak ketinggalan.

Sebenarnya nak anjurkan sidang akhbar ni bukanlah sepayah mana. Kalau boleh saya senaraikan seperti berikut;
1. Deraf isi kandungan kenyataan akhbar dan minta ahli jawatankuasa ulas dan tambah.
2. Murnikan lagi isi setelah mendapat ulasan.
3. Dapatkan senarai nombor faks akhbar-akhbar, faks kepada mereka atau emel jika ada. Jika wartawan baru, jangan lupa sertakan peta lokasi.
4. Adakan kain rentang Sidang Akhbar Organisasi sebagai ‘back drop’ di dalam bilik sidang akhbar.
5. Pastikan ramai ahli-ahli jawatankuasa hadir sama.
6. Pada hari tersebut, pastikan ada banyak salinan teks kenyataan akhbar, kad-kad nama organisasi, nama jawatan dalam organisasi dan sedikit jamuan ringan.

Formula penting ialah kemahuan yang tinggi. Bila hubungan dengan mereka telah terjalin melalui sidang akhbar ini, mudah hendak buat hebahan. Kadang-kala faks kenyataan sahaja mencukupi mendapat liputan yang luas.

Jadi, selepas ni bolehlah JIM Pulau Pinang buat satu ....

Posted by JIM PULAU PINANG Sunday, June 7, 2009

0 comments

Post a Comment