Setelah beberapa kali saya menangguh, kali ini, samada sibuk ke, saya dah malu alah dengan Inayah, Esok, saya akan tiba di RS kul 10 pagi.., SMS saya kepadanya.

Agaknya lega rasa hati Inayah, pengetua / pengurus Raudhatus Sakinah Pulau Pinang. Memang hari Jumaat pagi pilihan saya, hari cuti menjunjuung perintah Sultan Kedah.

Saya ditemani oleh isteri saya, Farihah. Mujur dia ada pun, kalau tak,..sesat lah saya.

3hb April, hari pertama saya memberi slot motivasi bertajuk, Mengenal Diri. Sebenarnya, saya hanya gunakan slide Power Point yang saya beli cakera padatnya semasa PPN beberapa tahun yang lalu. Memerlukan persediaan yang kemas juga, kerana penyampai perlu memahami isi dan karang ayat-ayat yang sesuai untuk aliran persembahan slide yang seamless.

Kami lewat 10 minit, tetapi disambut dengan mesra oleh pembantu warden. Isteri saya bersalaman dengan semua pelatih. Saya sampaikan ceramah sebaik yang saya mampu, sambil mendengar, isteri saya menimang bayi baru berumur beberapa minggu di dakapan. Sepatutnya pada umur bayi ni, kena dihantar ke bapa/ibu angkat yang baru. Tak boleh biar bersama ibu kandungnya, nanti timbul rasa nak bela anak ni..

Satu jam, lebih kurang selesai berceloteh... tiada soalan. Semua diam je.. Kami pun memohon diri untuk pulang. Dua minggu lagi, saya akan datang lagi, janji tu...

Isteriku komen, “Suara abang tak berapa kuat tadi,... pelatih-pelatih ada yang terlentuk.. Laa,.. ingat ke deghaih dah! Ruang tamu tak lah besar mana, sebab itu saya tak tinggikan suara. Apa pun, terima kasih, isteri ku. Itu tujuan bawa pengiring, boleh tolong-tolong tegur.

Kami dapat tahu, 4 orang pelatih telah cuba melarikan diri malam yang sama selepas ceramah saya. Minda mereka belum dapat menerima mutiara-mutiara nasihat dalam ceramah tadi..., fikir saya.

Posted by JIM PULAU PINANG Monday, April 20, 2009

0 comments

Post a Comment