Umum mengetahui pilihanraya kecil bakal berlangsung di tiga kawasan pada 7 April. Saya yang baru mengenali MAFREL (MAlaysia for FRee and fair ELection) pada tahun 2008, iaitu PilihanRaya Umum ke 12. Asalnya malu alah kepada Syed Ibrahim, …….. ya lah, sebagai YDP, saya kelolakan latihan MAFREL untuk merekrut ahli2 NGO di Pulau Pinang. Setakat tu, je…. Alih-alih, terlantik sebagai Koordinator Pulau Pinang pulak!

Alhamdulillah, dengan kuasa YDP yang ada pada saya, habis saya kerah seramai mungkin ahli-ahli JIM menganggotai sebagai pemerhati MAFREL. Ramai juga yang ikuti… mencecah 30 orang. Tetapi yang lebih mencabar ialah semasa pilihanraya kecil Permatang Pauh. Pemerhati MAFREL waktu itu telah dilatih dibawah saya menjangkau 150 orang, termasuk dua tiga orang ahli UMNO….dan juga seorang SB!

Kini, DUN Bukit Selambau menggamit MAFREL Pulau Pinang membantu MAFREL Kedah. Ahli MAFREL Kedah sewaktu PRU 12, tak seramai mana. Jadi, ini peluang bagi ahli JIM Kedah meramaikan lagi penglibatan mereka. Saya dan Ong Beng Keong memulakan perjumpaan dengan Cikgu Pisal dan Dr Zolkipli, YDP Sg Petani. Alhamdulillah, Allah mudahkan MAFREL beroperasi di pejabat JIM Sg Petani.

Cikgu Atiqur Rahman, Penolong Kanan Sekolah Sg Lallang turut membantu selain En. Sandrasekharan, seorang Ahli Majlis Majlis Daerah Kulim,..rupanya! Kami telah berbincang tentang bajet, kerja-kerja pengurusan dan latihan yang perlu dibereskan. Kalau tak buat ni, tak berjalan la, MAFREL di Bukit Selambau. Seperti biasa, pendaftaran awal amat kritikal untuk memohon SPR meluluskan pemantau MAFREL bertugas di dalam tempat mengundi.

Oleh kerana ahli JIM di Kedah agak ‘perlahan’ sikit menyahut, saya ajak ahli JIM Pulau Pinang yang pernah menyarung ‘vest’ MAFREL tampil mendaftar. Alhamdulillah, saya mendapat banyak sokongan dari akhi Mustaffa, Harryzan dan kakitangannya. Ahli PAS Pmtg Pasir, Rosle tak ketinggalan mendaftar. Syabas juga kepada tiga sekawan dari USM, Kak Nani, Kak Adi dan Umi Kalsom. Mereka bukan sahaja setakat menyertai pemantauan malahan menyediakan modul-modul latihan lagi!

Dalam pada tu, rupa-rupanya ada ahli MAFREL dari Kuala Nerang. Terfikir juga,”Jauhnya mai dari Kuala Nerang, ..kurang-kurang 2 jam baru sampai kat Sungai Petani. Mai dengar taklimat 2 jam, lepas tu, balik”. Semoga Allah rahmati mereka dan Rosmidin, sahabat muda ahli JIM Kedah yang berpotensi memimpin belia Kedah.

Kumpul punya kumpul, dapatlah seramai 33 orang nama pemantau untuk dikemukakan kepada SPR. Kalau ikutkan skop kerja, saya tak perlu buat apa yang telah saya buat di pejabat pengoperasian Permatang Pauh dulu. ”Sepatutnya orang Kedah la, yang buat ni...!”. Tapi, orang Kedah tak boleh nak pulun semua. Saya juga yang tolong cetak gambar, panggil rakan lama MAFREL ke mesyuarat, beri latihan, hantar kurier ke MAFREL Pusat. Tak pe lah...pelan-pelan kita latih mereka ni supaya dapat mengambil alih nanti.

Nanti sambung....

Posted by JIM PULAU PINANG Monday, April 13, 2009

0 comments

Post a Comment