Saya teringat celoteh salah seorang calon berlogokan basikal. Dia sempat berkempen di kedai kopi berhampiran dengan kami. ”Saya yakin, saya boleh dapat 10 ribu undi!”, tegasnya. Sepuluh ribu....satu pertiga tu! Kira mungkin boleh menang, sebab undi PKR dan BN sudah tentu dipecah lagi. Setelah calon itu jauh berkempen di kedai sebelah, datang penyokong-penyokongnya kepada kami, ”Ayo! Dia ni, aa..cakap saja besar! Kalau dapat 100 undi pun,...kira sudah baguih!”. Geli hati jugak tengok perangai depa ni. Namun, sebagai seorang bakal pemimpin memang kena yakin, walaupun dah tahu tak menang.

Tanggal 7hb.April, tibalah masa ’berperang’, vest “Malaysia For Free and Fair Election disarung di badan, ilmu akta pilihanraya tersemat di dada, tag MAFREL ungu siap digantung di leher dan senjata ampuh,...kamera di tangan kiri, pen di tangan kanan. Ayuh! Turun ke medan.

Tunggu,..pengundi-pengundi hantu, siaplah ...penyamar-penyamar. Kami tak kira, ahli PKR ke, BN ke, kami pantau sepanjang hari ini, dengan semangat ingin melihat pengundi-pengundi di Bukit Selambau bebas memangkah pemimpin yang mereka mahu tanpa ugutan, paksaan dan unsur-unsur ketidakadilan.

Seawal pagi 7.30, saya telah tiba di pejabat operasi JIM Sg Petani. Saudara Ong Beng Keong di sisi meja bersiap-siap untuk membuat kerja-kerja laporan di internet secara langsung. Tugasnya, sepanjang hari di pejabat operasi MAFREL untuk menerima laporan atau pertanyaan dari petugas MAFREL di tempat mengundi. Beliau yang berpengalaman dengan kerja pemantauan di dalam dan luar negara ni, memang dianggap sifu oleh petugas-petugas. Apa-apa hal, memang rujuk kepadanya.

Tugas saya sebenarnya membantu Ong, tapi juga kena pastikan petugas menjalankan pemantauan dengan baik di dalam dan luar pusat mengundi. Saya dipesan oleh salah seorang suami petugas wanita JIM PP ”Pastikan keselamatan pemantau dikalangan wanita”...., (Kak Adi, Kak Nani, Ummi Kalsom dan Kak Mai) apatah lagi di sekolah tengah kawasan ladang kelapa sawit.

Ada yang sempat, saya tanya khabar, ada yang sempat saya tawar bantuan. Mana sempat nak tinjau 28 org 'pejuang' di dalam kawasan 22 buah pusat mengundi. Mereka dibantu oleh lebih kurang 20 org lagi pemantau di luar pagar pusat megundi. Kami telah bahagikan DUN ini kepada 3 zon dan menugaskan 3 orang koordinator zon. Ini meringankan kerja saya.

Antara semua yg bertugas, hanya Harryzan, dgn kelicikan mengintepretasi peraturan SPR, dapat memantau di dalam tempat mengundi. Ummi Kalsom juga berjaya memenangai hati Ketua Tempat Mengundi untuk menembusi di dalam kelas, sungguh pun beliau seorang diri sahaj yang memantau.

Sepanjang hari mengundi, beberapa peristiwa menarik berlaku.

Antaranya, Kak Mai di S K Petani Para, dapat 'tangkap' pengundi yang masuk mengundi 2 kali.

Kali kedua terserempak, " Puan,tadi dah mengundi kan?" Terus dia cha alip but...Sempat tangkap gambar. Rasanya kalau tak kerana Kak Mai, tak mungkin PKR menang 5 undi di situ!

FRU juga cuba men'justify'kan kehadiran mereka dengan meredakan ketegangan di Sek Men Aman Jaya.

Berlaku penyokong MCA baling botol di Sek Chung Hwa. Gelagat mereka sempat dirakam.

Lebih 10 orang SB berkeliaran di SK Tasek Apong. Semua di ambil gambar.

Tabik hormat MAFREL kepada beberapa akhawat JIM PP, Kak Ummi, Kak Adi dan Kak Nani kerana mereka bersendirian memantau di tengah pendalaman ladang kelapa sawit. Dah la ambil cuti..balik-balik hujan lebat lagi! Kami sempat bertemu untuk berkongsi pengalaman menarik sepanjang hari di pejabat operasi sambil menghilangkan lapar. Seronok rasanya, bersama-sama menunggu berita TV keputusan PRK. SMS demi SMS yang menggembirakan ahli-ahli parti pembangkang, memenuhi telefon bimbit saya.

Namun bagi MAFREL, siri kesalahan dan salah laku BN dalam proses kempen yang berat sebelah, tak bebas dan banyak unsur ugutan,….semua ini menggambarkan rakyat perlu banyak lagi didedahkan tentang hak mereka untuk mengundi dengan bebas dan adil. Terlalu banyak kesalahan di depan mata tidak dipedulikan kerana telah menjadi kebiasaan.

Akhir sekali, saya bagi pihak MAFREL Pulau Pinang/Kedah mengucapkan jazakumullahu khairan atas kesudian JIM Sg Petani merelakan pejabatnya menjadi pusat operasi MAFREL Bt Selambau selama dua minggu lebih. Kepada saudara Isahak, Farizal, Syed Mohd, Rosli Rashid dan Kak Fauziah juga tampil membantu mengutip laporan-laporan pada petang tu,… terima kasih.

Tak lupa juga kepada petugas2 MAFREL yang sedang meningkat naik, Rusmidin dan rakan2nya dari Kuala Nerang. Komitmen yang ditunjukkan oleh Ong, Harryzan & kakitangannya, ahli-ahli JIM Sg Petani, Uncle Tony, Sandrasekharan, rakan2 India yang lain adalah dihargai. 11hb April, sessi lapor-balik dijalankan. Untuk menghargai usaha mereka, rakan2 MAFREL dijemput ke majlis hi-tea meraikan 'kemenangan' MAFREL.

Sebagai penyudahnya, antara perkara pembaikan yang saya dapat kutip kali ini ialah

  • Kempen awal untuk kumpul sukarelawan seawal hari pengumuman DUN bubar.
  • Koordinator kena rajin berkomunikasi dengan petugas-petugas di bawah seliaannya. Mengadakan taklimat yang sama beberapa kali kerana ramai yang tidak hadir.
  • Cari lokasi pejabat operasi di dalam kawasan DUN, supaya dapat menarik lebih ramai menjadi ahli malahan memudahkan pemberita buat liputan.
  • Pastikan petugas di pendalaman ada bekalan makanan tengahari oleh MAFREL, bukan SPR.
  • Pastikan semua petugas pulang selepas menghantar laporan bertulis dan foto-foto di’download’kan kepada koordinator terlebih dahulu.

Mudah2an PRK Bt Selambau ini menjadi pemangkin kepada JIM Kedah meramaikan lagi sukarelawan di Pilihan Raya yang akan datang.

YDP JIM PP

Posted by JIM PULAU PINANG Wednesday, April 15, 2009

0 comments

Post a Comment